Blog

2020.11.09

Aquaplaning, co zrobić? Porady jak uniknąć „wodnego poślizgu”.

Aquaplaning to zjawisko unoszenia się opony na warstwie wody. Jeśli trafi na koło osi napędowej, można nie tylko poczuć chwilowy brak kontroli nad autem, lecz także usłyszeć nagły wzrost obrotów silnika.

Gdy jedziemy na wprost i zamierzamy jechać na wprost, po prostu należy zachować zimną krew, trzymać mocno kierownicę, ewentualnie lekko skorygować tor jazdy. Jeśli musimy skręcić… no cóż, koło, które nie ma kontaktu z nawierzchnią, nie pozwala skręcić.

Aquaplaning

Aquaplaning wzdłużny i boczny

Występują dwa rodzaje aquaplaningu wzdłużny i boczny. Poznaj różnice i sprawdź dlaczego, ten drugi jest bardziej niebezpieczny.

Aquaplaning wzdłużny

Na prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu wzdłużnego składa się:

  1. zdolność opony do odprowadzania wody.
    Czyli jak dobra jest jej konstrukcja oraz od głębokości bieżnika. Im mniejsza głębokość, tym mniejsza zdolność do odprowadzania wody. To też główny powód, dla którego opony letnie trzeba wymieniać, gdy głębokość bieżnika osiągnie wartość krytyczną (w przypadku większości opon letnich jest to 3 mm). Gdyby asfalt zawsze był suchy, bieżnik nie byłby do niczego potrzebny!
  2. prędkość: im szybciej jedziemy, tym większe ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Dotyczy to każdej opony – prędzej czy później pojawia się granica ilości wody, którą bieżnik może odprowadzić.
  3. głębokość kałuży, koleiny czy innej przeszkody wodnej. Im głębsza woda, tym większe ryzyko.
  4. ciśnienie powietrza w kołach. Im niższe – tym wyższe ryzyko.


Czy wiesz, że:
Szersze opony mają z aquaplaningiem większe problemy niż węższe. Koło roweru szosowego, które jest wąskie i jednocześnie napompowane do 6-8 barów, jest narażone na aquaplaning przy prędkości ok. 200 km/h – czyli w praktyce… ryzyko w tym przypadku nie istnieje.

Aquaplaning na zakręcie

Aquaplning boczny to zjawisko, które ma miejsce, gdy samochód w czasie pokonywania zakrętu natrafi na rozległą (ale niekoniecznie głęboką) kałużę czy inną przeszkodę wodną.

Auto po prostu „odlatuje” i jeśli nie ma bardziej suchego miejsca na sąsiednim, zewnętrznym pasie ruchu, a kierowca nie wykaże się opanowaniem – samochód wypada z drogi. Co ważne, przeszkoda wodna, która potrafi zachwiać przyczepnością samochodu na zakręcie, nie musi być tak głęboka jak ta, która jest zwykle odpowiedzialna za aquaplaning wzdłużny.

I teraz, uwaga: na podatność ogumienia na aquaplaning boczny w decydującym stopniu wpływa jakość mieszanki gumowej, z której wykonany jest bieżnik!

Aquaplaning: jak mu skutecznie zapobiec?

Ryzyka wystąpienia aquaplaningu nie można całkowicie wyeliminować. Ale można je ograniczyć. Jak?

  1. Po pierwsze: bieżnik. Należy pilnować głębokości bieżnika opon – dla letnich granicą jest 3 mm, dla zimowych – 4 mm.
  2. Po drugie: ciśnienie. Należy pilnować ciśnienia powietrza w kołach – nie powinno być niższe od tego, które zaleca producent samochodu.
  3. Po trzecie: dobre opony. Warto w nie zainwestować. Powinny mieć bieżnik o takim wzorze, który skutecznie odprowadza wodę. Ważna jest też mieszanka gumowa, która zachowuje wystarczającą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Krótko mówiąc – warto kupować opony klasy premium, najlepsze, jakie są dostępne za pieniądze. I wtedy wzrośnie nie tylko bezpieczeństwo, lecz także komfort jazdy – poczucie dobrej przyczepności i bezpieczeństwa będzie na tyle duże, że nie będziecie mieli ochoty zwalniać przy pierwszych kroplach deszczu. 

Zamów opony online Szukaj serwisu